CTEK tillkännages som partner till CE Dealer Team i det nya elektrifierade FIA World Rallycross Championship

CTEK, ett ledande globalt varumärke för laddningslösningar för fordon, har tillkännagivits som officiell partner till det team av återförsäljare av byggutrustning (CE) som tävlar i det nya elektrifierade FIA World Rallycross Championship. I det fleråriga avtalet kommer CTEK att tillhandahålla batteriladdningslösningar och synas på sidan av teamets bil.

The PWR RX1e

CTEK och CE Dealer Team enades om detta spännande samarbete tack vare en gemensam passion för kvalitet, prestanda och en stark drivkraft att stödja övergången till grönare mobilitet - och naturligtvis en gemensam önskan att vara en del av det vinnande laget!

CE Dealer Team ställer upp med den första könsneutrala föraruppställningen i FIA World RX:s historia när mästerskapet övergår till en helt ny, banbrytande helelektrisk plattform - med 680 hk starka rallycrossbestar.

Jon Lind, CTEK:s VD, kommenterar partnerskapet och säger: "Vi är mycket glada över att kunna tillkännage vårt partnerskap med CE Dealer Team, för att kombinera vår passion och vår kollektiva kunskap för att skapa innovationer för en mer hållbar framtid för alla. Tillsammans vill vi driva förändring inom hållbar racing och använda motorsport för att flytta fram gränserna i samhället, samtidigt som vi stöder övergången till grönare mobilitet."

I det fleråriga partnerskapet kommer CTEK och CE att driva innovation för spännande nya laddningskoncept och teknik för elfordon (EV) inom byggsektorn.

Emil Axelsson från CE Dealer Team säger: "Vi är glada att välkomna CTEK som en del av CE Dealer Team, en viktig partner för oss i detta banbrytande FIA World RX-program. Vi har samma mål som CTEK, att driva förändring när det gäller hållbarhet och jämlikhet i samhället, vilket gör att vi är övertygade om ett givande samarbete framöver."

Elektrifieringen av rallycross kommer att revolutionera sporten och intresset växer snabbt. Elbilar ger elektriska prestandanivåer, och den toppmoderna nya RX1e-maskinen accelererar från 0-100 km/h på bara 1,8 sekunder - snabbare än, till och med, Formel 1.

Presskontakt Katharine Parker, Group Communications Manager Tel: +44 (0)7974 141266 E-mail: katharine.parker@ctek.com