CTEK minskar antalet produktvarianter av elbilsladdare avsedda för den nordamerikanska marknaden – begränsad påverkan på resultat och kassaflöde

CTEK kommer att, i samförstånd med bolagets kund i Nordamerika i juli, reducera antalet skräddarsydda produktvarianter som marknadsförs i Nordamerika från två till en variant. Den variant som kommer att levereras är en 19,2 kW premiumvariant, av CTEK speciellt utvecklad för premiumsegmentet inom elbilar.

Det minskade antalet produktvarianter i portföljen kommer att resultera i ej kassaflödespåverkande engångskostnader, främst kapitaliserade utvecklingskostnader, i intervallet 40-60 MSEK, vilket kommer att belasta det tredje kvartalet 2023.

Denna information utgör insiderinformation som CTEK AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 juli 2023 kl. 08:45 CEST.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Niklas Alm, Investor Relations, +46 708 24 40 88, niklas.alm@ctek.com