CTEK in på tyska laddmarknaden

Stark efterfrågan, innovation och samarbeten bäddar för framgång

Efter det senaste årets lyckade introduktioner av CTEKs produkter i Storbritannien, Nederländerna, Frankrike och Norge är turen kommen till Tyskland, där det svenska företaget nu lanserar sina laddningsprodukter och lösningar för elektriska fordon (EV). Satsningen är en viktig milstolpe i CTEKs tillväxtplaner för Europa.

Tyskland tillhör de europeiska länder som satsar mest på elektrifieringen av fordonsflottan. Landet är också ett av Sveriges viktigaste handelspartner med världens fjärde största ekonomi. Med våra innovativa laddlösningar för personbilar finns därmed goda förutsättningar att ta marknadsandelar, menar Cecilia Routledge, global chef för CTEK E-mobility.

– Sverige som teknik- och fordonsnation har gott rykte i Tyskland. CTEK satsar på innovation och har goda erfarenheter från såväl privatmarknad som B2B och offentliga investeringar i laddinfrastruktur. Det talar för att vi ska kunna nå framgång även på den tyska marknaden.

I Tyskland kan den som köper ett laddbart fordon subventioneras med upp till EUR 9 000 och landet beslöt nyligen att sådant stöd ska ges till åtminstone fram till 2025. Tyskland har även sjösatt ett stödprogram på 300 miljoner euro för att öka utbyggnaden av landets laddinfrastruktur. Tidigare i år släppte Boston Consulting Group en rapport som visar att antalet publika laddpunkter i Tyskland kan komma att mer än tiofaldigas fram till 2030.

– Vår medvetna satsning på innovation och samarbeten är också en klar fördel på teknikmogna marknader som den tyska. Vi levererar idag laddare som följer med nya fordon och med tillverkarens eget varumärke på. Tillsammans med Polestar driver vi forsknings- och utveckling av nästa generation laddteknik och med Stockholm Parkering ska vi bidra till att huvudstaden 2022 uppnår målet 4 000 publika laddpunkter, förklarar Cecilia Routledge.

CTEK är idag ett väletablerat varumärke vars portfölj av produkter och lösningar för elbilssegmentet innefattar allt från laddboxar i hemmet till större företag- och kommersiella installationer med många laddningsstationer som har behov av lastbalansering, övervakning och integration. Därtill tillhandahåller CTEK teknisk support, kundservice och utbildning.

Press Enquiries Katharine Parker, PR & External Communication Manager Tel: +44 (0)7974 141266 E-mail: katharine.parker@ctek.com