CTEK firar 25 år av innovation

För 25 år sedan var den svenska uppfinnaren Bengt Wahlqvist i Vikmanshyttan först ut med att göra den smarta batteriladdaren tillgänglig för konsumenter. Detta lade grunden till företaget CTEK som idag ligger i framkant när det kommer till globala laddningslösningar för fordon.

CTEK etablerades i Dalarna 1997 och lanserade tidigt sin första "smarta" batteriladdare – en utveckling som förändrade landskapet för batteriladdning och satte nya standarder för laddningsteknik.

CTEK har därefter utvecklat en mängd revolutionerande produkter och lösningar inklusive PRO-sortimentet av professionella verkstadsladdare, CS ONE, som fortfarande är den enda batteriladdaren i världen som drivs av CTEK:s revolutionerande APTO-teknik (Adaptive Charging) samt CS FREE, världens första multifunktionella bärbara batteriladdare och smarta maintainer med adaptiv boost-teknik.

Efter att ha förvärvat den svenska företaget CHARGESTORM 2018 som under tio år utvecklat teknik för  fordonsladdning, är CTEK nu också en av marknadsledarna på den snabbväxande EVSE-marknaden (laddningsutrustning för elfordon). Genom att erbjuda kompletta end-to-end-laddningslösningar för elbilar inklusive hårdvara, mjukvara för EV-nätverkshantering och tekniska tjänster som lastbalansering för att säkra och distribuera energi effektivt inom fastigheter, spelar CTEK en viktig roll för en grönare framtid.

Baserat på sitt tekniska ledarskap har CTEK etablerat starka och långvariga kundrelationer med mer än 50 av världens största OEM-tillverkare av fordon. Företaget har en stark och växande global närvaro i över 70 länder och noterades på Nasdaq-börsen i Stockholm 2021.

– CTEK-varumärket är synonymt med pålitliga fordonsladdningslösningar världen över, och vår framgång beror på vår unika kultur och att vi utnyttjar ny teknik. Vi har vunnit flera utmärkelser från den internationella fordonspressen och har ett solitt rykte för kvalitet och pålitlighet, säger CTEK:s VD Jon Lind.

Eva Martinsson, Global Director HR, IT & Service, tillägger:
– 25 år är en viktig milstolpe för CTEK och en återspegling av ansträngningen från våra team, som har fortsatt att bygga vårt företag och behålla CTEK:s marknadsledande position. Det är våra medarbetare som gör oss unika, och som lyser igenom i allt vi gör.

– Vi har kommit långt under dessa 25 år, men vi har fortfarande fokuset och energin som en startup. Vi står inte stilla och fortsätter att arbeta med utvecklingen av nya produkter, avslutar Jon Lind.

För mer information besök ctek.com.

Presskontakt Katharine Parker, Group Communications Manager E-mail: katharine.parker@ctek.com