CTEK utsedd till finalist i Automechanika Awards

Två CTEK-produkter, CS ONE och NJORD GO, har valts ut som finalister i den välrenommerade Automechanika Innovation Awards.

Den årliga Automechanika Innovation Awards hyllar banbrytande innovationer i branschen och de två CTEK-produkterna är bland de 35 finalister som Automechanika-juryn har bedömt som enastående, och som valts ut från ett rekordstort antal av 133 ansökningar om utmärkelser.

"I tider av digitalisering, energiomställning och klimatförändringar är innovationer viktigare än någonsin", enligt Automechanika. "Det rekordstora antalet ansökningar till årets Innovation Awards visar den innovationskraft med vilken bilindustrin möter dessa utmaningar."

Gary Brown, chef för säljdivisionen Aftermarket och konsumentproduktschef på CTEK, säger: "Vi är så stolta över att ha blivit nominerade till finalister i Automechanika Innovation Awards. Det är ett stort erkännande av CTEK:s banbrytande strategi för produktutveckling, en strategi som gör att vi ligger i framkant när det gäller laddningsteknik för fordon och det är också ett erkännande av den betydande innovation och det engagemang som har lagts ned på utvecklingen av dessa två revolutionerande laddare, CS ONE och Njord GO."

CS ONE

CTEK CS ONE har nominerats till en av två finalister i kategorin "Tillbehör och anpassning".

Automechanika beskriver CS ONE som en automatisk batteriladdare för 12 volts bly- och litiumbatterier som använder den patenterade adaptiva laddningstekniken APTO™ och konstaterar följande: "Den här smarta laddaren kan inte bara automatiskt känna igen polariteten (plus eller minus) hos de klämmor som är anslutna till enheten, utan även batteriets kemiska system (bly eller litium)."

CS ONE är utan tvekan den smartaste laddaren vi någonsin har tillverkat. Det är den enda laddaren i världen med helt adaptiv APTO-laddningsteknik och det är det naturliga valet för förare som vill hålla sitt batteri i optimalt skick.

CS ONE är lätt att använda och lämpar sig för användning på bilar, motorcyklar, fritidsfordonoch båtar. Det finns inga lägen att välja mellan - anslut bara klämmorna så gör CS ONE resten. Det är den ultimata batteri och underhållsladdaren, som kan lämnas ansluten till batteriet på obestämd tid för att se till att ditt fordon alltid är redo att köra när du är det.

NJORD GO

CTEK:s bärbara allt-i-ett-laddare NJORD GO för elbilar har valts ut som en av fyra finalister i kategorin "E-mobility".

"Allt-i-ett-laddaren NJORD GO är kostnadseffektiv, lätt och lämplig för laddning av elbilar hemma, på jobbet eller på semestern", säger Automechanika. "Den har en typ 2-kontakt med en laddningskapacitet på upp till 11 kW och är helt kompatibel med trefasiga CEE-uttag."

NJORD GO har ett brett utbud av laddningsfunktioner som enkelt kan styras från en iOS- eller Android-smartphone med hjälp av den kostnadsfria CTEK-appen, där användaren till exempel kan styra laddeffekten, starta, pausa, stoppa och schemalägga laddning. Appen kan också registrera, lagra och visa hela laddningshistoriken.

Pristagarna kommer att tillkännages på Automechanika i Frankfurt den 13 september.

Mer information om CTEK:s produkter finns på www.ctek.com

Presskontakt Katharine Parker, Group Communications Manager Tel: +44 (0)7974 141266 E-mail: katharine.parker@ctek.com