CTEK justerar ett av dess finansiella mål

Styrelsen för CTEK AB (publ) (”CTEK” eller ”Bolaget”) har inför den föreslagna nyemissionen sett över de finansiella målen och beslutat att revidera lönsamhetsmålet till 20 procent justerad EBITA-marginal från det tidigare målet om över 25 procent.

Det uppdaterade finansiella målet avseende lönsamhet är följande:

• Lönsamhet: CTEK har som mål att uppnå en justerad EBITA-marginal 20 procent på medellång sikt. (Tidigare mål: Att uppnå en justerad EBITA-marginal över 25 procent på medellång sikt. Tillväxt i divisionen Energy & Facilities kan ha en negativ påverkan på kort sikt.)

Bolagets övriga finansiella mål och utdelningspolicy kvarstår och är oförändrade, enligt följande:

• Omsättningstillväxt: CTEK har som mål att på årsbasis uppnå 2 miljarder kronor i nettoomsättning på medellång sikt där majoriteten av försäljningen förväntas utgöras av elfordonsladdare och tillbehör.
  • Kapitalstruktur: Nettoskulden ska uppgå till mindre än 3.0x justerad EBITDA mätt på rullande tolv månader. Strategiska beslut såsom exempelvis förvärv kan ha en temporär påverkan på Bolagets skuldsättning.
  • Utdelningspolicy: CTEK investerar sina resurser i tillväxt och verksamhetsutveckling. Därtill är CTEKs målsättningen att dela ut 30 procent av årets resultat till aktieägarna.

Styrelsen i CTEK AB (publ)

Denna information utgjorde före offentliggörandet insiderinformation och är sådan information som CTEK AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 8 februari 2023 klockan 07:20 CET.

För mer information, vänligen kontakta: Ola Carlsson, tillförordnad VD och Koncernchef Email: ola.carlsson@ctek.com Niklas Alm, Investor Relations Tel: +46 708 24 40 88 Email: niklas.alm@ctek.com